onsdag 27. mai 2009

Firedagersstormen -26. mai

English version follows…


I fire dager til ende har Mushamna vært preget av minusgrader, kuling og snø. For min del har det egentlig vært helt greit. Jeg har mer enn nok å ta meg til inne! Dissekering er på moten blant damene i Mushamna. Mens Tuna parterte havhest, plukket jeg fra hverandre gjestesenga og laget ny. Videre har ymse deler av min kjære Rosa Petra steikovn fått gjennomgå. Trekken ble plutselig dårlig! Og siden pipa er feid og fin, må problemet ligge i ovnens indre. I dag fant jeg et nytt hulrom å koste der inne, så nå håper jeg kakebaksten kan ta til. På torsdag kommer nemlig veterinærhelikopteret! Alle hunder på Svalbard får årlig revaksinering av rabies Det betyr lunsjbesøk! Så fangstdama er overlykkelig. Videre kommer ny fangstkompanjong til gards, så det er ikke rart at husmora står på hodet inne i diverse kriker og kroker for å rydde og gjøre rent. Når nedbøren stilnet av, måtte jeg skynde meg å starte aggregatet så støvsugeren fikk seg litt mat. Aggregatet går som ei klokke og mekaniker Linda er like stolt hver gang det starter på ett drag. Ingen snøføyk i luftinntaket her, takk! For øvrig funker vindmølla som den skal, med den følge at radioen hyler høyt når vinden blåser. Det var bare med nød og neppe jeg fikk med meg ei nyhetssending her om dagen. Men slik de driver på i Korea, er det kanskje bedre å være lykkelig uvitende om tingenes tilstand. Jeg får heller pusle videre med mitt. Jeg er godt i gang med pakking og føler nesten at året er omme. Men når solen titter fram, er jeg glad det ennå er en måned igjen til Nordsyssel henter hunder og utstyr. Gutta og jeg fikk en fantastisk skitur i stålende sol og puddersnø. Men sjøen gikk hvit og vinden blåste nye skyer hit. Dermed rakk jeg ingen nattlig topptur på Tårnfjellet i sol. Men kanskje i morgen…


Snow and wind
The last four days there have been heavy winds, snow and quite cold. For me it did not matter too much, ‘cause I always postpone my indoor work. I need bad weather to get some cleaning etc. done! And now it’s about time. On Thursday the annual “veterinary helicopter” will arrive. This is a service from Sysselmannen, where a veterinarian comes and gives all the doggies’ new injections of rabies vaccinations. That also means I will have visitors, and I really look forward!! Even better is that my new companion will arrive with the helicopter. That means we will be two during the last month before Nordsyssel picks up dogs and equipment. I am already well into packing, and somehow I fell the year is over! But I certainly hope for a great June before I go south for a while. This afternoon there was a glimpse of sun, and I had just enough time to go skiing with the dogs. Enormous amounts of powder! But unfortunately winds were too heavy for me to go downhill skiing afterwards. Hopefully tomorrow…

Ingen kommentarer: