søndag 3. mai 2009

Bamsemums i Midnattssol

English version follows...

Nå er jeg sannsynligvis den personen i verden som har minst sjanse for å få svinevirus. Ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe! Alle helgens besøk ble kansellert. Og det er jeg jaggu glad for! I går kom det mildvær med pluss to grader og regn (!). Veldig lite bra for isen, ei heller for ferdsel i skar og bratte fjellsider. Jeg er nok isolert for annet enn helikopterbesøk så sant det ikke blir en real kuldeperiode nå. Det blir spennende å se utviklingen. Jeg er uansett veldig glad for at jeg fikk skutt kobbe før mildværet kom. Det var i grevens tid! Kjøttstativet var nesten tomt, og jaggu kan det hende det ble eneste jaktsjanse på ei stund. Måsene har hatt flere dagers fest ved kadaveret der ute på isen. I går kom også en bamse på middag. Tenk så bra å finne en slik gave på isen? Han så ut til å kose seg bra med gratis mat der ute i midnattssola. Jeg satt lenge i sola og kikket på ham. Det er like greit å nyte solnettene og heller sove seg gjennom gråværsdager! I dag er det overskyet og pluss fem grader. Det drypper fra taket! Sprøtt. På isen er kobba nå okkupert av ei binne med to fjorårsunger. Bra ungdyra får seg litt spekk! Mine firbente har gitt opp bamsevarslinga og slumrer i varmen. De bryr seg lite om at matmor har strevd for å fikse chokhendelen på Wide Trak’en i dag. Jeg har visst flere tommeltotter enn pekefingerklyper. Til slutt røsket jeg av variatorreima og tauet doningen hjem med Indy’en foran. Nye vennskap innledes stadig her på stasjonen. Nå skal jeg lære meg å stole på nok ett vrak av en scooterkompanjong... Til trøst hogg jeg ved så flisene føk. Ei øks er en enkel innretning man alltid kan stole på!

Rainy day, sunny night
Now I am probably the one person in the world with least chance of getting Virus A. There is something good in everything, including isolation! All the planned visits for the weekend were cancelled, as usual. I was sad first, but now I am happy. Yesterday it was raining! Combined with plus two degrees Celsius, there is no good news for the sea ice. Neither no good for travelling in steep mountain slopes. I must be glad that nobody takes risks to come here! I am also glad I shot the seal two days ago. It seems like it was my only chance for a while. Now there are no new seals on the ice – and temperature has rose to plus 5. Still the ice by the seal carcass seems to be more than thick enough to hold a heavy polar bear. A “big man” enjoyed a free meal in the Midnight sun last night. In the beginning he chased away some sea gulls. But after a while they seemed to dine peacefully together. Today the “kobbe” is occupied by a female with two cubs, seemingly from last year. They are eating, resting and seemingly having a great time out there. Mean while me and the dogs are enjoying the warmth. Lately nights have been sunny and days cloudy. Just as well we sleep during day…

Ingen kommentarer: