søndag 28. september 2008

”Här var den schöna sommaren!”

English version follows...

Høstjevndøgn er passert med ei uke og terrenget er hvitt og uskyldsrent. Nå er dagens lyse timer omtrent som hjemme, men sola ikke går langt nok under horisonten til at nettene blir helt mørke. Dog syner sola fort nå! Vannene er isdekt og det knitrer friskt under beina. Joda, nå kommer vinter’n! Og da er kanskje en ”oppsommering” på sin plass:
Det har rett og slett vært en utrolig sommer på Mushamna. Ingen verdens tvil om det! Snøen lå tjukt når vi kom hit for 2,5 måneder siden. Scooter, ski, is og ærfugl preget den første småhektiske tida mens vi var to. Så ble det stille. Kun meg, hundene og en haug med isbjørn. Litt mye av det gode! På grunn av råtten snø var det ikke lett å overholde egne territorier. Dermed hendte det at jeg hadde bamser både i nord og sør og følte meg noget bevegelseshemmet. Men med mindre snø og mer mennesker ble belastningen mindre og bamsene færre.
Besøkssesongen startet med et brak og tok helt av. Utrolig artig når gode venner kom tøffende fra Ny-Ålesund. Sosialt samvær ble brakt til nye sfærer når vedsjau, vannhenting, dunplukking og eksplorering ble satt i sving. Til tider var det vanskelig å være arbeidsleder før egne løsninger var tenkt ut. Men artig var det. Sola skein over besøkene og døgnet ble satt på hodet. Middag i solveggen klokka to om natta var vanlig. Så fikk vi heller slumre oss utpå neste dag. Når besøkene var borte, lå tåka tett. Drivis i nord brakte fuktig luft og lave temperaturer.
Under en svipp til Ny-Ålesund ble siste rest av jobb, orging og maskinvask fullført for ett år. Med flott seiltur tilbake til Woodfjorden startet en ny tidsepoke; vedsjau vek for fiske og fangst. Berthold bisto båtkjenning (http://home.online.no/~berhi/svalbard-2008.htm). Derpå var SvartePer dreng med tips om jakt og slakt. Veldig bra. I samarbeid med Frank Johnny og Laila kom også min Rosa Petra på plass. Genialt! Ovnen har et utrolig varmebatteri og fungerer bra til baking, steking og koking. Propan ble overflødig og hytta ytterligere oppgradert. Ikke verst. Torkel kom med Kamikaze for å delta på seljakt og fiske. Sammen utforsket vi kaldrøykingens verden til stor glede for fine ganer. Mmm ;-)
Båtbistand og annen hjelp gjorde vinterforberedelsene lettvinte. Samtidig tar tips og råd til en enslig kvinne til tider litt overhånd. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg er måttet argumentere for at veden står fritt stablet på tunet. Nei, jeg vil ikke stable den ved hytteveggen! Da holdes både ved og tømmervegger fuktig. Og der har jeg hyttebygger Hovelsrud støttende ved min side. Maste folk like mye på ham? Videre har det kommet råd som nesten gjør meg målløs. – ”Du må salte eller røyke noe kjøtt og fisk!” . Eller ”Revefellene bør stå på avblåste rabber!” Tror folk jeg graver ned fellene i ei snøfonn fordi jeg tilfeldigvis sitter når jeg tisser? En del utsagn grenset til det provoserende når lunta var som kortest. Andre tips og råd ble tatt helt ut av sin sammenheng. Tidlig i august fikk jeg mail fra Ny-Ålesund: ”Skynd deg opp på rabbene bak hytta og skyt rype! Det gjorde de andre!” Og jada, både Roger, Eero og Tommy har tipset meg om dette. Men Sysselmannen ville neppe applaudere en fangstkvinne på rypejakt i august. Ikke det at jeg ville funnet fugl der. Trekket følger snø og årstid…
Men jaja. Enkelte velmenende råd fikk røde strømper til å vokse opp til knærne på en egenrådig fangstjypling med blonde-BH. Men ærbødighet og ydmykhet er likevel stor. Det er utrolig mye jeg ikke kan! Og jeg har lært noe av hver eneste en av dere som har vært her mer enn en dag i sommer. Mange gode tips dukket opp, - om alt fra filetering av fisk til fellebruk a la Skjevdal. Som menneske og praktiker har mine kunnskaper økt i mangfold. Og det er utrolig givende når lærdommen kommer fra venner man kjenner fra helt andre settinger. Takk skal dere ha alle sammen!
Til sist kan jeg ikke unngå å nevne verdien i råd fra (x-)fangstfolk. Proviantberegningens mysterier fikk tips fra Marianne og Hans på Farmhamna, Roger og Ingvild (Mushamna 06/07), Lene B (Austfjordnes 06/07) – og kokkekompisene Bestefar og Junior. For lokale fangsttips og foredling av mat, har Tommy på Austfjordnes vært min guru. Jevnlig kommunikasjon med Tommy, så vel som Roger og Eero (alle X-Mushamna) har betydd mye! Og jaggu har det ikke blitt spedd på med småtips fra både Eldrid og Jon (04/05), Lars Tore og Ingebjørg (05/06) samt Ketil, Bård og Sølve (07/08). Artig. Alle vet ting vi ville gjort annerledes på et eventuelt år nummer to. Jeg skal garantert feile mye i vinter, og! Men med gode råd slipper jeg kanskje unna i ei felle eller to, og så får vi heller håpe det er Mikkels fell som havner i fella til slutt…

So far so good
Autumnal-Equinox passed one week ago and now the hours of daylight is “as normal as possible” at Spitsbergen. Nights are still not completely dark, as the sun is still not many degrees under the horizon. But it lowers day by day… The ground is frozen, and I enjoy the sound of frost and snow under my feet. No doubt: Winter is soon here!
So now it is time to make a summary of the summer .It has been a great one! There was a few lonely days - with many polar bears visiting. But most of the summer has been humanly social and cheerful. Friends from Ny-Ålesund came by boats, and were always (!) greeted with sun. Amazing. There was a lot of fog this year because the ice was relatively close. But the visitors all had sun ;-) Woodwork at the cabins was done in perfect barbeque weather. And after work and explorations it was impossible to go to bed. Dinner in the sun at two o’clock in the morning was completely normal. And sleeping half the day was also OK ;-)
For fishing and boat stuff Berthold gave me many answers (http://home.online.no/~berhi/svalbard-2008.htm). He stayed a few days after accepting me and the dogs as crew on board of is sailing boat after some days of work and organizing in Ny-Ålesund. SvartePer was a perfect hunting adviser as the season for getting fresh meat was suddenly here. Him and Frank Johnny also helped me to install my precious Rosa Petra – an installations that is good looking as well as warm and perfect for cooking my meals (it sounds like the man of my dreams, but it is a stove! ;-)). My “man” for the late summer was Torkel, with whom I could go seal hunting and explore cold smoking of fish and meat. Delicious!
All the help made my preparations for winter easy going. I enjoyed spending time with people in a new setting. And it was very satisfying to learn new things from friends. There are a lot of things I do not know how to do! But I must admit the amount of advices sometimes was a bit too much. You feel kind of offended by people telling you very basic things, such as not to put up traps in deep snow. Am I blond because I sit when I pee? Or why do I always have to defend my choices – such as why the wood is placed where it is? I am sure many of these advices would never have been given to a man. But still – in between “silly” advices, there are always one or two things I did not think about – or did not take time to ask about before I got here .And then it is good. And advises from former trappers – both at Mushamna and other hunting stations – is worth a lot! Tommy, Roger and Ingvild, Marianne and Hans, Eero, - they all gave me many great advices. And they are always willing to answer new topics as the season enrolls. So this thank you goes to everybody that helped. So far so good!

1 kommentar:

Turid sa...

Pratet med din tøffe mamma i dag jeg, hun er heldigvis lik seg og takler bra at hun har ei datter i isødet :-) (tror jeg)
Det er tydelig at du ligner på henne, for maken til modig jente skal en lete lenge etter. Håper du får ny "samboer" for vinteren!Lykke til!
Hilsen fra en gammel kollega av Audhild, Turid på Meisingset