tirsdag 2. september 2008

Vinteren forberedes. Og fangstmann søkes!

English version follows...


Etter fire netter med frost og stadig nye snøfall, er vinterforberedelsene nå i full gang på Mushamna. Tradisjonelt kommer snøen for godt i disse dager, og det ser ut til å stemme i år også. Vi røyker kjøtt og fisk på harde livet samt bærer vann for å fylle alle dunker før bekkens siste silder forsvinner. Båtmotor berges for frost, og straks skal gummibåten i hus. Kjølpølsa lekker som ei sil, så jeg tror ikke jeg får stor glede av den etter at Torkel har reist.
Snille Torkel (Larsen) har skippet fastlandsferie for å hjelpe meg her et par uker. Av og til er han overivrig i tjenesten og maser fælt. Kombinert med min for tiden korte lunte, høres vi ut som et gammelt ektepar! Vi krangler og ler mye ;-) Jeg setter stor pris på å ha en god venn her akkurat nå. Det er veldig bra å være fire hender og to hoder til å forberede vinteren, så hjelpen er høyt verdsatt selv om han nesten fikk sparken som fangstassistent da han brukte fersk Tinemelk fra Svalbardbutikken i risengrynsgrøten. Og jeg som knapt har drukket fersk melk på tre år! Han er likevel tilgitt etter iherdig vannbæring samt tigging av to liter melk fra Nordstjerna.. Vi storkoser oss med jobbene her, og nyter ekstremt gode måltid til alle døgnets tider. Vi spiser fisk til det tyter ut av ørene og kan på toppen av det hele spe på med alskens ferske grønnsaker vi har fått fra de besøkende. Utrolig luksus.
Tiden brukes ellers på å finne ny fangstkompanjong for vinteren etter at det brått og uventet ble slutt mellom Oddbjørn og meg. Rart så fort ting snur. Oddbjørn er i Troms og blir inn til videre værende der for å forsøke å berge fingeren han skadet i arpil. Det betyr flere operasjoner og mye tid til opptrening. Det er trist at han ikke får oppleve dette året, og det kreves omstilling fra planen når fangstfølget reduseres fra to til en! Men jeg setter pris på all praktisk kunnskap han har lært meg og innstiller meg på å klare meg alene en periode. Nå blir jeg, Frost og Tundra årets faste fangsttrio, ispedd ambulerende fangstmenn- og kvinner. Rene dugnadsåret. Jeg vil helst ha selskap under fellerøktinga i mørketiden, så mye tid brukes foran PC for å maile venners venner. Flere fangstkandidater er aktuelle, men det gjenstår å løse transportetappen. Krysser fingrene for at alt går i boks før mørket senker seg! Videre håper jeg å få Frost til å gjenoppta isbjørnvarslinga. Nå igler vi opp istedenfor å bevare roen når bamsen er nær og lar hundene være med på jaginga… I verste fall bør jeg skaffe en ekstra hund som varsler bjørn…


Preparations for winter – and hunter wanted!!
More days of frost and snow now, so winter preparations are speeding up! I am happy to have Torkel here to help me. Sometimes we sound like we have been married for centuries. Quite amusing discussions about how to solve different tasks around us. But all in all we have great times and enjoy fish and luxury vegetables at all times of the day. We also work on trying to get Frost back to barking when there is a polar bear close to the hut. Now he just ignores the bear! So we have to make him more eager by letting him join in at the chasing...Worst case I need one more dog for the dark season!
In the middle of all the preparations, a lot of time is spent by the computer sending emails to friends trying to find a new companion for the winter. Oddbjørn and me broke up quite sudden, so now me, Frost and Tundra will be the hunters of the year. But I strongly want somebody here during the darkest season, so search for a trapper with Svalbard experience is necessary. Transport and time is the biggest problem, but I hope and think everything will be solved one way or another. In these surroundings, it must be bound to be a good year after all…!!

Ingen kommentarer: