lørdag 27. september 2008

Et hundeliv

English version follows...



Man blir litt småtullete av å snakke kun med seg selv og en PC. Derfor tar vi i dag et dybdeintervju med fangsthundene Frost og Tundra:
- Hei gutter! Hvem er dere?
- Vi er Frost og Tundra, svarer Frost og Tundra i kor.
- Og hva er dere?
- Vi er to brødre som ble født i Ny-Ålesund for 1,5 år siden. Mammaen vår er en grønnlandshund som heter Tuna og er verdens beste Isbjørnvarsler. Pappaen vår er sibirsk husky og heter Arthur – eller kanskje Sutor. Egentlig er vi ikke helt sikre, men det gjør ingen ting, for de er brødre de og! Og mor har forklart at da er genene veldig like.
- Men dere er jo brødre, men likevel nokså ulike??
- Njaaa, det er jo sant, medgir begge.
- Det er kanskje fordi Tundra har så jålete navn, fjoller Frost. Han har jo jentenavn!
- Neida, har jeg ikke! Det heter ”en tundra – tundraen”. Altså er det et hannkjønnsord, bjeffer Tundra, - dessuten heter jeg egentlig Tundra NUKA. Det er bare det at bestemor Marta ikke fikk svar fra sin venninne på Grønnland før jeg hadde blitt ganske stor. Og da var jo alle så vant med å kalle meg Tundra. Men NUKA er tøft. Det betyr ”lillebror av brødre”. Mor sier det er et fint navn og at kjært barn har mange navn. Hun kaller meg også Junior og Lillebror. Men du heter bare Frost! Derfor er hun helt sikker mer glad i deg enn meg!
- Neida, sier Frost. – Mor skryter mer av meg enn deg! Og hun kjefter mest på deg!
- Nå tror jeg mor må bryte inn, gutter… Hvorfor kjefter mor da, Tundra?
- Ehhm. Det er fordi jeg like å erte Frost og bite ham i øret. Da blir mor sinna. Særlig hvis vi er på tur, eller hvis jeg er løs mens Frost går i bånd…
- Hvorfor får du ros da, Frost?
- Fordi mor synes jeg er flink å varsle bjørn. Og det er viktig! For ellers spiser bamsen maten vår!
- Hva synes du om bamsen da, Tundra? - Tundra, hvor er du?
- Hihihi, Tundra er ei pyse! Han løper inn i huset sitt når bamsen kommer, fniser Frost.
- Men i dag i dag morges løp Tundra etter bamsen og mor måtte være skikkelig streng i stemmen for at Tundra skulle komme tilbake. Ikke sant, Tundra?
- Jo, sier Tundra idet han kommer ut av huset sitt igjen. Jeg er ikke redd bamsen! Mor er redd bamsen skal skade meg, derfor får jeg ikke lov å løpe etter den alene. Men jeg er redd våpnene til mor, jeg! I sommer var en bamse like ved meg. Da smelte mor et knallskudd så både bamsen og jeg ble redd. Men han var løs så han kunne løpe bort. Det kunne ikke jeg!
- Så du liker deg best inne du da, Tundra?
- Tja, det aller beste er når mor lar oss komme inn i stua! Men det er ikke så ofte. Selv om jeg stadig sitter utenfor vinduet og gjør meg så fin jeg bare kan for å få litt kos…
- Og Frost da? Hva er det beste du vet?
- Kos er bra, men det morsomste er å fange sjøfugl i bølgene når mor har skutt. Etterpå får jeg lov å bære dem litt. Men jeg får ikke lov å grave dem ned. Det synes jeg er dumt.
- Men til slutt, gutter; Hva er det aller morsomste dere begge vet?
- Det er å løpe i snøen og trekke mor kjempefort på ski!! Når vi er på tur uten ski blir mor sur hvis vi trekker for mye, så da lesser hun oss ned med gråstein på ryggen. Tenk deg det da! Vi er jo trekkhunder! Ikke rart vi vil trekke! Men det skal vi gjøre masse i vinter. Og det gleder vi oss til. Fangsthunder er de heldigste hundene i verden, for vi får både trekke mye og spise masse deilig mat. Og det beste av alt er at vi får være masse sammen med menneskene og få mye kos. Det er kanskje det aller beste uansett. Både for oss og menneskene!
Og det siste må vi jo nesten si oss enige i. Takk for praten, gutter! Voff voff!

The life of a dog…
You get kind of crazy after just talking to yourself and the computer for a while. So today we make a conversation with the dogs at Mushamna:
- Hello, guys! Who are you?
- We are Frost and Tundra!
- And what are you?
- We are brothers born in Ny-Ålesund 1, 5 year ago. The famous Greenland dog Tuna is our mother, while the Siberian husky Arthur is our father. Or maybe it was Sutor. We are not really sure, but they are brothers, so Mum says it doesn’t really matter.
- Is it because of the origin in Greenland you have an Eskimo middle name, Tundra?
- Yes, I am called Tundra Nuka. Nuka means “little brother of brothers” and it is a good name even though I also have a sister… My Grandmother Marta got the name from an Eskimo girlfriend. Unfortunately I was already called Tundra for quite a long time, so it was strange to swap names. But I wish they did, because they tease me for my “girlish name”!
- Hey, Frost. Stop giggling!
- Hihi, Tundra is a pussy! He even runs into his house when the polar bear comes!
- But that is strange – today I had to be very strict to Tundra because he was loose and started to chase a bear. Isn’t that right, Tundra?
- Yes, Mum. You are so afraid the Polar Bear will hurt me! But I am more afraid of your guns. This summer there was a bear next to my house and you shot a noisy thing very close to us. I don’t blame the bear for running. If I was loose, I would too!
- But you are not that scared of guns, Frost. You like to chase bears – and you even like to go hunting?
- Oh, yes! I am a real hunter! I love to catch the birds after Mum shoot them. Sometimes she even allows me to carry them. But she never allows me to bury them! That is silly.
- So Mum is strict?
- Sometimes she is. At least when we are fighting. Or pulling too much. She does not like that when she cannot use skis. During the summer she even put bags on our backs and wants us to carry rocks! But soon we will have a lot of snow. Then we can pull as much as we want, just the way we love it!
- So pulling is the best thing in the world?
- Pulling and petting. Maybe petting is even better. It is good to be a dog at Mushamna – because we do both things a lot! Sometimes Mum even let us come inside! Being with Mum and the other humans is good whatever we do, the two boys “boff” happily as we leave them for the night. Good boys. Good night, my friends!

Ingen kommentarer: