mandag 1. juni 2009

Luftbesøk! -29. Mai

English version follows…
Så var endelig dagen der. 28ende mai! I en måned hadde jeg sett fram til besøk. Nå svinset jeg rundt som en sosekopp. Jeg var vannvittig spent på å treffe folk etter så lang tid alene. Siste kveld gikk alt i surr. Jeg svidde kaka og måtte lage ny. Alt ble kaos. Jeg var rett og slett spent! Deler av meg ville være alene med dyra litt til. Men mitt virkelige jeg ville ha folk i hus. Med en gang! Ventetiden ble småhektisk. Når hundene ulte, hørte jeg helikopterduren i det fjerne og livet ble ett smil. Det var utrolig hyggelig å få veterinær, piloter og Sysselmannsfolk i hus. Hundene fikk sin dose rabiesvaksine, mens mennesker fikk mat. At sausen var svidd, gjorde ingen ting. Kobbe og reinsdyr ble gomlet i godt lag, og snart fikk Anders en smak av sin etterlengtede kake. Lindset’en har flere forsøk på samvittigheten, men scooter hjalp ikke i år. Det måtte helikopter til for å komme til Mushamna og de tre K’ene! ;-) Besøket gikk fort – og snart klapret Airlifts Dauphin videre til Tommy på Austfjordnes. Snille Doffen fraktet både post, søppel og gamle reveskrotter til sivilisasjonen. Nå var det dags for meg å sjekke alle eskene som kom til meg. Og ikke minst til å bli kjent med Einar! Einar Stikbakke er en kamerat av Narve som var fangstkompanjong i høst. Nå må en medisinstudent fra Ringsaker slite med ei pratesjuk Linda! Einar har ett års permisjon fra studiene og har en imponerende reiserute: New Zealand på langs, selfangst i Vestisen, en måned på Mushamna og sykehusjobbing i Sudan! Dette kan bli spennende. Allerede på første hundetur så vi sel i Laguna. Finværsdager på denne tiden er høytid for snaddjakt på isen der. Vi skyndte oss hjem med hundene. Tilbake i Laguna, var selen borte. Men den kommer nok tilbake! Nå håper vi på godt vær den siste tiden så vi får suse rundt på jakt og høye topper. Snille Stine, Bestefar og en ukjent fe (?) hadde sent vannvittige mengder frukt og godis. Hjertelig takk! Reinsdyrtacos med ALT tilbehør inklusive hjemmelaget tzatziki og guacamole smaker intet annet enn fantastisk for ei fangstdame etter flere måneders frukt- og grønnsakstørke. Jeg gleder meg allerede til frokostblanding med fersk melk! Samtidig ser jeg at fangståret snart er over. Smaken av sivilisasjonens verden har innhentet oss. Om en måned reiser vi herfra. Heldigvis har jeg gleden av å reise tilbake og nyte tiden her fram til 1. September. Men fangståret som sådan er snart slutt. Nå må hvert sekund nytes!

Visitors from the air!
Suddenly the day was there. 28th of May! I’ve been waiting for this date since Sverre Bjørn and Knut left me one month earlier. Time for company! The last days I was running around myself, making snailmail ready, preparing food for the lunch, cleaning. I was so excited! To see people again after my time alone was quite thrilling. A part of me wanted more time alone with the dogs! But the real Linda was longing for company. I was amazingly excited, running around like a hyperactive kid at Christmas time. All my last preparations was a mess. I ruined the cake and burnt the sauce. As the dogs started howling, I ran out. Helicopter was coming! Somebody put a big smile on my face. And soon I could see the old Dauphin coming. Welcoming the veterinarian, pilots and Sysselmann people was a great feeling. The dogs got their rabies injections, and soon we could all go inside for lunch. Sealmeat, reindeer and burnt sauce was put in second line. For me, talking to people was the main thing. Visits like this are short, and soon the group had to head to Tommy at Austfjordnes. But left were boxes of fresh food, mail and of course Einar! Einar Stikbakke is a 25 year old medical student from Ringsaker. Now he has taken one year leave to do some exciting travelling. His schedule is walking New Zealand from top to bottom, hunting seal in the sea northwest of Norway, one month at Mushamna and then working at a hospital in Sudan! Will be an exciting guy to have around! Already on our first skitrip with the dogs, Einar and I spotted ringed seal on the ice in the Laguna. By the time the dogs were on lash at Mushamna, the seals were gone. But this is prime time for seal hunting on the ice, so they will come back! Now we hope for a lot of nice weather for both hunting and skiing. At the same time we will enjoy fresh fruits and vegetables sent to us from friends in Longyearbyen. Thank you so much! Rein deer tacos with salads, tomatoes, homemade tzatziki and guacamole tasted fantastic after such a long time without vegetables. I already look forward to breakfast with fresh milk! This all reminds me that the time in Mushamna is coming to an end. Soon I will be back to civilization. Now it is time to enjoy every minute!





Ingen kommentarer: