fredag 3. juli 2009

Flyttesjau fra Mushamna

Mens jeg nyter sol og sommer hjemme på Nordmøre, besørget Einar og Tove flyttesjau i Mushamna. Onsdag 1. Juli ankom Sysselmannsfolka og alt gods ble ført via Polarcirkel om bord i Nordsyssel. Noen timer etter dro Nordsyssel mot sør, med Einar og tre stk fangsthunder om bord. Torsdag kveld kom Frost og Tundra hjem til hundegården i Ny-Ålesund, hvor Sverre Bjørn, Junior og Gunnbjørg tok vel i mot de to rakkarene. Nå skal Dagfrid passe de to til matmor kommer tilbake til Ny-Ålesund neste torsdag. Tuna fulgte Einar videre til Longyearbyen, hvor hun i dag fikk treffe mamma Marta og Bestefar Stein igjen etter ti måneder som sjefstispe i nord. Det ble nok et hjertelig gjensyn. Jeg synes det er trist at jeg ikke fikk delta på nedflyttinga, men innser at tiden ikke alltid strekker til. Jeg hadde behov for noen dager med mor før jeg reiser tilbake til nord. Nå forbereder jeg meg til bryllup på Oppdal, mens Tove, Rusk og Bajas vokter Mushamna ærfugler mot bamser og rev. Bloggen vil leve videre med teksta fra Tove og meg, supplert med noen gamle og noen nyere bilder… Her følger Toves beretning fra flyttesjauen:



Dette tror jeg er den mest merkelige reisen jeg har vært på i mitt liv! Og det uten å reise noen steder, men se at alle andre reiser! Einar – gode, flinke, overforbi-snille Einar drog av gårde sammen med Tuna, Frost og TundraN! Men ikke før han hadde fiksa fiskestanga mi, fastfortøyningen (med hjelp av Anders og Oddleif) og baka en populær sjokoladekake (som jeg må spise opp restene av alene...). Vi hadde en kjempemiddag på storkobb-kjøtt som var marinert siden helga (takk, Linda!!!) med rødvin til som avslutning på vårt 3-dagers lange samboerskap! Og avslutningen med masse hyggelige folk fra SMS rundt bålet - sikkert minst 100 meter fra kulturminnet (Nøis-bua) var usedvanlig trivelig! Jeg nevner i fleng; Petter (Pjotr), Mona, Sissel, Per Kyrre, Halvard og så Trine Krystad, da! Sååå koselig! Men da de tok med seg Einar og hundene ombord på Nordsyssel, ble det litt trist likevel! Må innrømme at jeg felte noen tårer på vei opp fra stranda i stad. Men nå er Rusk og Bajas flyttet på fremsida av hytta og tatt plassene til Frost og Tuna. (Tundra Nuka skal få sin gamle plass tilbake i august!). Rusk ruver stor og sikker på taket til Frost's hus og ser fornøyd utover fjorden, og jeg tenker at vi skal få det fint sammen, vi tre! Ærfuglene ruger på sine egg, ismåsa tar noen runder, men vil helst sitte i kjøttstativet, rødnebbterna har det travelt med å jage folk og andre som trenger seg inn på deres enemerker, isbjørnbinna med unge har vi ikke sett siden de seilte av gårde på et isflak i dag morges, selv om de kommer sikkert tilbake i natt! Men skyene synes å bryte opp og kanskje blir det endelig sol i morgen? En litt selsom følelse er det jo å skulle være her alene på ubestemt tid!Og med denne ubestemmelige isen inn og ut av fjorden vet man jo aldri når man får besøk igjen! Men Rusk og Bajas er gode kompanjonger som helt sikkert vil holde humøret oppe!

English short cut version:
While I enjoy 30 degrees and sun at the west coast of Norway, Einar and Tove did the last preparations for the big ”stuff shifting” from Mushamna. Sysselmannen came with the ship Nordsyssel to pick up the big load. Einar and “my” three precious dogs followed to the south. Now Frost and Tundra are back in their first home in Ny-Ålesund, while Tuna arrived with her “parents” in Longyearbyen this morning. Einar is heading to the mainland today, while Tove is left at Mushamna. Together with Rusk and Bajas she will look after the station and guard the Eider Ducks from polar bears and foxes. The blog will continue with reports from Tove and I, telling about every life and sharing various bonus stories from the year that has passed. Keep following us!

Ingen kommentarer: