lørdag 7. mars 2009

Tvangsekteskap! - 5. mars

English version follows...

I forrige uke drømte jeg at Endre og jeg ble utsatt for tvangsekteskap! Jaggu gikk det troll i ord. I alle fall i form av ”tvangssamboerskap”! Denne uka har blitt totalt annerledes enn forventet. Det er litt kjedelig å tenke på at Longyeargutta kjørte 700 km på ei helg uten å komme seg hit på vår Solfest! Utsatt henting har skapt en del ekstra hodebry for Endre. Jeg hadde gledet meg til trivelige turer, fangstinnspurt og vinkvelder sammen med Tove og Anne. Men ting går ikke alltid etter planen. Vi har gjort det beste ut av situasjonen, og mer kan man ikke gjøre. Endre har jobbet med feltarbeidforberedelser og diverse, mens jeg har røktet feller og styrt med mitt. Sammen har vi nytt godt av alle ferskvarene Pål og Roger sendte oss. Agurk på skiva for førstegang på åtte måneder er slett ikke verst! Taco med salat og wok med brokkoli er fantastisk…! Samtidig nyter vi godt av at dagene stadig blir lengre. Det er et fantastisk lys nå! Høstens blålys forsvant i snø og sludd, men nå har vi fargespill i rikt monn. Det er dagslys fra seks om morgenen og skumring til 7-8 om kvelden. I motsetning til i mørketida, følger vi mindre med på månefasene. Halvmånen var en gledelig ”overraskelse”. Nå får vi både i pose og sekk! Det er utrolig rart å erfare hvordan lyset endrer alt. Følelsen av avstander blir helt annerledes og endelig ser jeg terrenget rundt meg. Bra!
Kommunikasjonen har gitt oss nyheter fra fastlandet. Ukas gladmelding er at Elin fikk en stor gutt tredje mars! Min fødselsdag holdt vi på å glemme, men mailene minte meg på det. Takk! Steike kor årene går. Årets bursdagsgave var at Endre ble med meg på fellerunde til Lille Krypinn. Nå er det minus ti grader og så mildt at Polarisen går. Men fortsatt har vi ski på sleden i fall vi må gå hjem. Runden til Lille Krypinn er lang nok når de fleste feller er nedslått eller fulle av snø. Heldigvis fikk jeg en rev i bursdagspresang til slutt! Og vel hjemme smakte det godt med middag og vin… Økt alder til tross, skyter energinivået i været etter hvert som lyset blir lysere og naturen våkner til liv rundt oss. Praktisk sett er det synd vi ikke har fjordis ved Mushamna. Men det er utrolig kjekt å se hvalross på fjorden og fugl som flyr forbi. Frost har sitt fulle hyre med å varsle bamse, sel, rev og rype. Tydelig at det går mot vår! Nå krysser vi fingrene for at fredagens mannskapsbytte går etter planen!

Forced marriage
Last week I dreamt that Endre and I were forced into marriage! This week the dream kind of became real as we are “forced” to spend one more week together in Mushamna! ;-) Now I was supposed to enjoy the company of Tove and Anne. Endre was supposed to work on his field work preparations in Longyearbyen. But we are both still here, trying to make the best out of it. Despite no pick-up during the weekend, Pål and Roger had already supplied us with a big box of food. For the first time in eight months we had cucumber, broccoli and salads. Delicious! We also enjoy increasing light and the awakening of the nature. The last days we had minus ten degrees, open sea and magnificent light. It feels like spring is in the air! Wildlife is increasing. Right outside the cabin we have seen walrus and bearded seal, black guillemot, ivory gull, ptarmigan, fox and of course some bears. The two last ones caused us some problems considering the traps. A clever fox has torn down most of the traps close to Mushamna! And the Polar bears have done the same job at the line from Lille Krypinn to Gråhuken. Still we got one fox up there as well. A nice birthday present! Now we are excited to see if the crew exchange will be possible during the weekend. Updates will come soon!

Ingen kommentarer: