mandag 23. juli 2012

Viknes1 vår...


Viknes’en vår
Etter mye om og men er vi omsider på tur. 1,5 uke forsinka la vi fra kai ved Askøy. Og nå fungerer alt. Endelig! Det hele har vært en omstendelig og tidkrevende prosess, men nå har vi blitt ”redere”. Rett fra kajakk til storbåt! Vi er ikke riktig vel bevart. Men nå skal vi gjøre oss kjent med båten og livet på sjøen generelt. Debuten er egen transport av båt og oss selv fra Bergen til Bodø. I Bodø skal båten lastes om bord i cargobåt og transporteres med Zahl til Svalbard. Vi må hoppe på flyet og komme oss tilbake på jobb for å tjene penger til herligheta!
Båtkjøpeprosessen startet for lang tid tilbake. Det har vært mye fundering og mange valg. I vår begynte vi å se på bruktbåter på Svalbard og ulike modeller på fastlandet. Da ballet det fort på seg! Når vi først tok steget fra åpen lettbåt a la Buster eller Anytech, entret vi en ny verden. Weekencruisere varierer veldig i praktisk utførelse, størrelse – og pris. Vi falt for Viknes. Og dermed var det gjort.
 
Viknes 930 er en helt ny modell i Viknesserien, - en sjødyktig og praktisk båt som har scoret høyt i diverse båttester i år. Hos oss scoret den også! For vår del blir kjøpet som en investering å regne. Så lenge vi bor på Svalbard, kjøper vi båt istedenfor hus!
 Investering i ny båt gir mange valg – og rom for både misforståelser og forsinkelser. V fikk en god dose av begge. Fem dager forsinket ble båten levert fra fabrikken i Arendal til Viknes sitt ”hovedsete” på Askøy. Her skulle de siste installasjoner gjøres. Når vi kom flygende fra nord, oppdaget vi at en del viktige ting ikke var på plass. Ankervinsj i baugen er essensielt for vår båtbruk på Svalbard. Uten den, måtte vi ha snudd i døra og droppet kjøpet! Ekkolodd og autopilot manglet også. Noe hadde gått tapt i informasjonsleddene. Heldigvis hadde Viknes mulighet til å hive seg rundt og skaffe oss alt vi trengte. Mens de installerte oss på hotell, jobbet gutta på spreng for å få båten klar.
Bussvent på Askøy med pikkpakket vårt
Sushi-trøst!
For oss ble tiden utnyttet til kjøp av småting vi trengte + organisering av tollpapirer. Vi skjønte fort at verken Åsane eller Bergen er bygd for oss som går til fots eller kjører kollektivt! Slik går det når man snur på 5-kroningen og ødsler med millionene... Særlig Åsane ga oss utfordringer for hvordan man skulle komme seg fra butikk til butikk! Men endelig var redningsvester og diverse dill dall på plass. Dagen derpå skulle vi bare kjapt bortom Tollvesenet for å hente et papir. Også her ble det surr. Tollvesenets infotelefon ga helt annen informasjon enn sjefen sjøl bk skranken. Dermed var det til å løpe rundt i byen, ringe masse telefoner og orge igjen. Når utførselserklæring og diverse papirer var på plass, kunne vi endelig dra for å hente båt! Trodde vi. Men hva var det de sa på radioen da vi sto opp fredag morgen? – ”Aldri inngå store avtaler eller sjøsette båt fredag den trettende!” Ja, slik var det kanskje.
Vi glemte å se på datoen - fredag den trettende... Og pontongen punkterte...
Rutetips fra Viknesgründer Jan Inge Sivertsen
Vel ute hos Viknes ble tiden nyttet til turplanlegging og gode tips om reiserute mens vi ventet på båten. Men så var den klar! Yoho! Kristian som har tatt over sjefsstolen hos Viknes, tok oss med ut på prøvetur og alt var i den skjønneste orden! Båten glei fint som bare det og vi var småkonger på bølgene blå. Men så oppdaget vi at kartplotteren ikke virket. Hjem igjen og på’an igjen. Heldigvis gjorde Viknes sitt ytterste for å fikse alt. På med ny hjerne til kartplotter og nye deler her og der på autopilot. Men fremdeles var det krøll. Arild fra Viknes måtte avbryte ferien fire timer etter den hadde begynt. Etter en lang kveld med prøving og feiling, flyttet vi kompasset i skipets bunn. Plutselig virket alt! Devivasjonen var for stor, men nå var alt i orden. Klokka halv to om natta kunne Arild endelig ta ferie og vi kunne sove i egen båt.

Kristian Sivertsen gjennomgikk båten med oss ved overlevering
Yanmar V8 motor med 320 HK.
Avtalen festes
Nybakte redere!
Men nei - ventetiden var ikke over. Bra det er fint i Bakarvågen!
Lang dags ferd mot natt
Arild hjalp oss til langt over midnatt
Først måltid - og første natt - om bord i MS Synnøve
 Dagen etter fylte vi opp vanntankene, pakket snippeskene og dro av gårde. Alt funket! I hele 5 minutter. Så begynte ekkoloddet å surre. Variasjon mellom 5 og 50 meter – eller ingenting! Hmm, dette var verre. Tilbake til kaia, ringe Viknes og avslutte Arilds ferie på ny. Helge fra Viknes måtte også tilbake på jobb. MS Synnøve ble tatt i dokk for å sjekke ekkoloddet, men her så alt bra ut. Så mens gutta satte i gang skifting av elektronikk, fikk vi låne bil for å gjøre diverse ærend. Lørdag klokka 14:30 kunne vi endelig forlate Bakarvågen på Askøy med stø kurs mot nord. En ny ferd med en bratt læringskurve var i gang…!

HjemmekjærViknes vilile tilbake i dokk. Separasjonsangst?
Hm... burde vi kjøpt en slik isteden?
Hjelpen er på veg! Helge og Arild fra Viknes trådte til igjen!
 We bought a boat! 
Straight from kayak to a 30 feet weekend cruiser. J The boat is produced in Norway and we picked her up at Askøy outside Bergen. Now we are on our way to Bodø by boat. From there we have to ship her with a transport vessel, while we go by plane back to work at Svalbard. Gotta’ earn some money to pay for this! ;-) After some technical problems in the beginning, “MS Synnøve” is now ship shape and ready for action!

Viknes heading North - but Polar Bear hunting is for the Eskimos only!
http://www.viknes.no/
http://www.viknes.no/Viknes_930/model-7.html

2 kommentarer:

else rødberg sa...

Kjære Linda og Kjell Ove. Grattis med ny båt. Synd at jeg var på en annen kant av landet da dere var på Askøy. Skulle kjørt dere rundt både i Bergen og Åsane og selvfølgelig skulle dere bodd på Askøy`s vestside og hatt all inclusive. Lykke til med båten og så treffes vi igjen en gang. Masse hilsner fra Else.

Anonym sa...

Gratulerer mes ny båt. Er i tenkeboksen sjøl om en 930. Derfor er det veldig interessant å høre deres usminkede meninger om båt og ikke minst leverandør. Alt som durer og er håndbygd er det noe med. Og jeg stoler ikke helt på båtbladenes tester, skribentene vil jo beholde sine supre jobber.For meg blir det en fritidsbåt med tilholdsted i Mjøsa, med en tur i saltvann i sommerferien. Hilsen Trond som har lagt ut "google varsel" på Viknes 930.