tirsdag 22. mai 2012

Vindodden

 
Jeg er grønnskolling når det gjelder turer i Longyearområdet! Sju år på Spitsbergen til tross, har jeg aldri vært på plassene «vanlige» Svalbardfolk valfarter til i helgene. Nå er jeg frisk og har scooter på plass i byen, dermed er det på tide å utforske nye lekeplasser. Fredag kveld fikk jeg henge med lokalkjente til Vindodden. Odden bar navnet sitt med rette. Vindfullt og dårlig sikt over Flowerpasset. Men turen var fin! Etter en rast i hytta raste jeg videre via ærverdige Fredheim. Et historisk hjem for en dyktig fangstmann; Hilmar Nøis, Kongen av Sassen! Les mer på http://no.wikipedia.org/wiki/Hilmar_N%C3%B8is og http://www.nordpol.no/Hilmar_Nois.htm. Etter inntak av historiens sus suste jeg hjem til Longyearbyen. Batteriene måtte lades til lørdagens bryggedugnad!

Exploring new grounds
I have never been on trips in the area close to Longyearbyen! Despite seven years on Spitsbergen, I have never been to the tourists and 'normal' Svalbard citizens visit during weekends. Now it is time to explore new playgrounds! Friday night I went along with locals to Vindodden. A windy spot, but the trip was nice. After a break at the hut I carried on through the venerable Fredheim. A historic home for a skilled trapper. After taking of history I whizzed back to Longyearbyen. The batteries had to be recharged for Saturday's work with the boat-pier-builders…!
White-out i Flowerpasset

Tove og Guri på tur
To blide damer på tur
Skyene sprakk opp ned mot fjorden
Vel fremme!
Mange Longyearfolk har hytte på Vindodden


Russerkors
 
Reinsdyra beiter på islagt mark


Vindfullt på Vindodden
Men Trond, Tove og Guri hadde det varmt og godt inne ;-)
Frk Bakken på tur mot Sassen (foto Tove Sandblost)

Sassen

Villa Fredheim, hvor Hilmar og Helfrid holdt hus
Gjess med reinsdyr bak
Sol i Adventdalen
Gruve 6
Turistene er på plass
Både gjess og turister på plass!
Reinsdyr som har funnet en berrflekk!

Ingen kommentarer: