torsdag 20. oktober 2011

Å reise for fort

Jeg må stadig sitere Emily for hennes utsagn om at vi reiser for fort. Det er helt sant! Forflytning med fly går så fort. Ofte ender vi opp på et nytt sted før vi har klart å omstille oss til forflytningen. Kroppen min kom til Ibiza mens hodet og viljen var igjen på Svalbard. En ganske rar opplevelse! Mens alle rundt meg var glade for å være på ferie, angret jeg på hele reisen. Jeg ville bare være på Svalbard! Se lyset forsvinne, være sammen med folk jeg setter pris på, jobbe… 
Men så var jeg plutselig på ferie. Jeg skulle møte ei venninne som har husrom på øya og det var enkelt å treffes der for å planlegge ferien i Pyreneene. Jeg ville bare bort fra øya så fort som mulig. Opp i fjellene er bedre! Men så var det mange tilfeldigheter som gjorde at den virkelige ferien måtte skippes og vi ble på Ibiza isteden. Når hodet og viljen endelig kom i takt med kroppen, ble det ikke så ille likevel. Vi mennesker omstiller oss fort for å tilpasse oss situasjonen og gjøre det beste ut av det. Å klage over at man er på ferie – makan til luksusproblem!
Gardermoen
Ibiza har ingen høye fjell, men øya har langt mer enn strender og ravepartys på menyen. Sol, uendelige masser av fersk frukt og grønnsaker, klipper, strender, hyggelige små restauranter. I seng før midnatt og opp med sola er nok ingen standard oppskrift for ferierende på Ibiza. Men det funker! Morgenjogging etterfulgt av en lang svømmetur er selvsagt suksess! Men øya er også veldig bra for sykling.  Her er et nettverk av små veier med gårder, skog og små landsbyer. Avstandene er ikke veldig store, så man kan sykle mellom det meste. Vi har til og med funnet et bra sted for klatring! Så ja, ferie på Ibiza er helt OK! Tipper jeg kommer til å være litt vemodig når jeg reiser herfra også…
Fullmåne i Oslo

Travel too fast!
Again I have to quote Emily for her wise words saying we are travelling too fast. She is so right! With superfast planes we are sometimes moving our bodies while our mind cannot keep up with the pace. I arrived at Ibiza with my thoughts left behind at Svalbard; a strange and sad feeling. Everybody around me was happy to be on a holiday! I just wanted to go back home; see the last light vanish, be with people I care about, work, go skating… But suddenly I was at a completely different place. 
I went to Ibiza to meet a friend and plan our trekking holidays in the Pyrenees. I wanted to go to the mountains as fast as possible! But due some strange circumstances we ended up spending the time at Ibiza. In the beginning I thought it would be awful! But you cannot complain too much about being on a holiday. And luckily humans adapt very fast! Soon I enjoyed the sun, fresh fruits and good swims. I also realized Ibiza is more than hippies and rave parties. The island has a lot of possibilities for active holidays as well. Biking is perfect! So is walking, running and even rock climbing. Combined with a good company and interesting people, the holiday turned out to become very good. So ja, by the time I leave Ibiza, I am probably sad to leave here as well!

Morning mood by the house


Kali is always climbing!

Med Kali på morgentur!

Et annet hjem - men under den samme måne...

1 kommentar:

-Arnstein :) sa...

Flott! Håpa du kosa deg på ferie. Da e deg vel undt! Gla i deg!