torsdag 26. februar 2009

Bloggblogg! - 4. februar

English version follows...

Dette er rett og slett en blogg om bloggen! Mange av dere vet ikke at jegikke har sett bloggen siden i august! Vi har nemlig ikke tilgang tilinternett fra Mushamna. Derimot har vi mulighet til å sende mail ogtekstmeldinger via iridium satellitt-telefon. Linjen er svindyr – faktisk over en dollar i minuttet! Og kapasiteten er minimal. Prislappen i segselv er avskrekkende nok til at sending av høyoppløselige bilder eruaktuelt. Derfor er bildene på bloggen få og sterkt forminsket. Vedanledning sender jeg DVD med brente bilder til Torkel i Ny-Ålesund, så hankan sende bilder videre til min dyktige nevø der hjemme. Vår ”webmaster”heter nemlig Andreas og sitter på Nordmøre! Han tar i mot mine mailer oglegger bloggen ut på nett. Det er han som gjør all jobben! Han sender meg også kopier av kommentarer på siden til meg. Selv har jeg ikke mulighettil å se dem… Det er også Andreas som legger finurligheter sommålformsavstemning og teller på siden. Avstemninga var mest på skøy etterros og ris fra venner der hjemme. Bokmål vant ”knepent”.. Men jeg vilfortsette å veksle mellom nynorsk og bokmål avhengig av humøret. Håper deter greit for alle! Resultatet av tellinga var mer spennende. Dobbelthakami fikk hakeslepp!! I løpet av en måned hadde 4227 personer besøkt sida, sist Andreas sjekket var det 160 på en dag! Jeg ble litt perpleks. Bådeforlegenhet og prestasjonsangst kom krypende! Må jeg begynne å skriveorntlig-orntlig nå?! Men nei… Det går jo ikke. Bloggen var tenkt som enformidler av dagliglivet her oppe. Langt bedre enn å sende ørt-og-førtimailer til venner i fjern og nær, tenkte jeg. Her er det jo så mye annet åbruke tiden på! Mens artikler til aviser er et slags nødvendig onde for å dekke litt av det økonomiske underskuddet dette året, er bloggen som enkjær venn eller dagbok. Derfor vil den fortsette i sin nåværende form. Totalt uforutsigbar både i innhold og hyppighet. Livet her er et eventyrsom det er få forunt å oppleve. Jeg er heldig som får være her, og jeg er heldig som kan ”dele det” med så mange. Kanskje blir gledene enda større og nedturene lettere å takle? Uansett – takk for tilliten til dere alle! Det er hyggelig å vite at så mange ”er med oss”!!

Blogblog
This is a blog about the blog! Not so many of you realize that I haven’t seen the blog since August! We are not able to go on internet from Mushamna. But we can send mail and SMS via iridium satellite phone. The line has low capacity and cost an US dollar a minute. Therefore we cannot send high quality photos through mail. But when we have visitors, I send DVDs with photos to Torkel in Ny-Ålesund. He forwards photos to Mushamnas webmaster – which is my nephew Andreas back home! My nephew does all thework... He puts in text and photos - and sends me copies of comments etc. He also organizes special things like counting of visitors! After half a year of writing this blog, I was curious about how many people visit thispage. Andreas added counting. And the result was shocking! During onemonth 4227 persons visited the page, in average more than 130 every day! Iwas amazed!! And worried. Do I have to start writing very proper now??? But no, that’s not really me… The point with the blog was to be able toinvite friends, family and others into my little world at Mushamna,without sending a lot of mails telling the same old stories. My articlesto newspapers etc is something I do not fancy too much. I do not like to write about myself. But this I needed to do to cover up a little bit of my economical challenge this year. The blog has been different; it’s half way between a friend and a diary! I write when I want, without having to careabout when and how much I write. And I know I am incredibly lucky beingable to experience a year like this. That also makes it fascinating to share my experiences with you people out there. Thank you for following mystory!

Ingen kommentarer: