fredag 12. desember 2008

Ode to Narve

English version follows...


Nå har det skjedd et frekvensskifte i Mushamna. Og da tenker jeg ikke på det faktum at vi diskuterer amplitudemodulasjon kontra frekvensmodulasjon og funderer på forskjellen på FM og AM- antenne i praksis. Endre er i ferd med å gjøre seg kjent med hunder, hytte og meg. Det er på’n igjen med bli-kjent-tid. Og i den anledning går tankene tilbake til Narves første dager. En oppsummering av vår tid sammen i Mushamna er på sin plass!
Narve kom luftveien til Mushamna sammen med Tuna. Jeg hadde vært alene på stasjonen ei stund, og var superglad for å få folk i hus! Narve og jeg hadde aldri truffet hverandre før han kom flyttende hit. Dette kunne bli et sosialt studium av de sjeldne! Men ingen av oss bekymret oss på forhånd. Vi ble satt i forbindelse med hverandre via Vebjørn. Vårt andre felles multiplum var Junior i Ny-Ålesund. Da disse to karene gikk gode for at dette ville fungere, trodde vi på det. Og det med rette. 25-åringen fra Stokmarknes sklei rett inn i Mushamna verdenen. Med sitt gode humør og behagelige vesen, var det var det som å få en kompis i hus. Og allerede på dag nummer to bidro han med ryper til middag! Jeg vet noen ble skuffet over mitt valg av ”fangstpartner”. Men jeg angret ikke et sekund! Narve er selvstendig, turvant, dyktig på ski og trivelig å ha i hus. Videre har han snøring på jakt og fangst! Min erfaring er ikke imponerende, så det var greit med en person som kunne minst like mye som meg om våpen, rypejakt, røye (!) og fellefangst. Det siste var aller mest nyttig. Foruten revene jeg fangstet i fjor vinter, har jeg ingen erfaring med feller. Her bidro Narve sterkt. Hans kontroll over revefellene overgår min, og han går meg en høy gang på nattnavigering! Han fortjente i høyeste grad reven han fikk til slutt. Flåingen imponerte meg. Jeg er spent på resultat når jeg skal få skinnet av reven!
Jeg hadde håpet vi skulle skyte en rein samt et par sel i løpet av høsten. Her hadde vi ikke hellet med oss. Bamsen skremte vekk selen – og rein finnes knapt! Uten båt eller scooter til rådighet, ble det smalhans for storvilt. Vår eneste sjanse var på returen etter første tur til Elvetangen i Widjefjorden. Men sky rein er en dårlig kombinasjon med hunder og tunge pulker på hjemtur i retning breen. Vi tenkte at vi tar dem på neste tur! Men Rudolfene hadde andre planer. Novembertur med fellefangst på hi sida resulterte ikke i annet enn fine naturopplevelser. Vær og føre gjorde dette til vår tyngste tur, der det virkelig var greit å ha med en sterk fyr! Vi dyttet i oss mengder med mat og snop, men ble stadig tynnere. Pulkene sakk tungt i nysnøen, og hundene var til null hjelp. Snarere tvert i mot. Narve vil neppe savne noen av dem! Han vil nok eller ikke savne syting over frosne tær i små skisko eller hovne hender om morgenen. Til gjengjeld var jeg flink på frokost og varme i hytta, og jeg kunne nok bli litt lei av å vente på at unge Stubbraaten Johansen skulle komme seg ut av posen… Vi valgte likevel å konsekvent sove på samme hytte samt gå lengre etapper sammen. Dersom Narve skulle vært her lengre, ville vi ha splittet oss opp i perioder for å effektivisere fangsten - samt få på mer tid for oss selv. Da er det enda kjekkere å treffes igjen! Men vi klarte oss utrolig godt selv om vi har bodd tett. Det er et tomrom etter Narve! Men jeg er glad vi ikke valgte å være tre. Det ville blitt tungvindt når vi brukte bistasjonene så hyppig som vi gjorde.
Nå har en ny tidsepoke begynt. Endre skal jobbe med PhD, så røktinga blir først og fremst min greie. Det betyr mange turer alene eller sammen med hundene. Det vil nok også si at jeg bor mer på Mushamna og tar meg ”fri” noen dager innimellom. Når Narve kom til gards var kroppen sliten og innsida av hodet har vært på ferie hele tida han var her! Nå er jeg rastløs og klar for lange røkterunder, men også toppturer, litt klatretrening og mørketidsaktiviteter. Endre har tilpasset seg Mushamnalivet bra og er allerede flink til å ta ansvar for både hus og hund, så samboerskap med ny ukjent mann lover godt. Utelukkende solskinnstimer er det aldri når man kamperer sammen 24 timer i døgnet. Men tenk så kjedelig det ville ha blitt! Med dette vil jeg takke Narve for ei flott tid her i Mushamna. Du er en bra fyr, Narve! Konge!


Ode to Narve!
Narve just left me! And Endre is already well into “getting-to-know” Mushamna, the dogs and me.., He is doing very well! But before Endre and I continue telling the story, I want to write an Ode to Narve!
Narve came into my life just when I needed him the most! We never met each other before he moved into Mushamna – to stay here for two months, isolated from the outside world… Quite a social experiment! But we had two friends in common, and they both said this would be good. So we believed them!
After some weeks alone, I was happy to have company in the house. Narve fitted in immediately. He is independent, social and very good humored. He could just as well sit down and read- as walk for miles looking for ptarmigans. Great to have a companion with hunting experience! We made an effort to shoot both reindeer and seal for the winter. But unfortunately the polar bear scared away the seal – and despite walking in general 15-20 K’s a day, the only reindeers we saw were some shy ones at the other side of the glaciers. With a scooter or a boat, I am sure we would have managed. But at least the walking made us fit. For a while we even got skinnier! But most of the time we ate enormous amounts of food and sweets. So I even developed a second (and third and fourth…) chin!
For fooling the fox, I really appreciated Narves experience in trapping. I trapped a few foxes last year, but that’s not much to brag about! Narve has tried trapping of several species both in Norway and Alaska, and he supplemented me with a lot of valuable tips. As Narve got his first fox just before he left, he even managed to skin it quite successfully. I will struggle managing that! Maybe I will also struggle to find all the traps – and to navigate in the dark – as Narve was the master in this too. I have to stick to my GPS! For the times to come, this will be necessary, as Endre will be working a lot on his PhD. That means I will do most of the trapping alone. If Narve was supposed to stay longer, we would also split up more to effectuate the trapping and to get some time alone. There is not H24 sunshine for two months. I am sure Narve was sick of me complaining about sore toes and “sleepy arms”. And I might not miss waiting for a slow morning Narve… ;-) But all in all I could not find a better autumn companion than this 25 year old guy from Stokmarknes. Thank you, Narve! ” A-men, B-men!”

Ingen kommentarer: