tirsdag 21. september 2010

Nordsmørsdager

English version follows below...


Nordmørsdager

Det e langt heim te mor. Av og til langt og lengre og lengre enn langt! En mandag for drøyt to uker siden skulle jeg hjem., Og jeg gledet meg! Nordmøre fristet med 20 varme grader og sol. Men Linda var stuck i skodda på Svalbard....


Flyet skulle gå fra Ny-Ålesund klokka 10, men tåka satte en stopper for turen. Det var ikke annet å gjøre enn å jumpe i jobbklær og nytte tida. Det så dårlig ut for resten av dagen, så jeg innstilte meg på full arbeidsdag og innebandy til kvelds. Men like etter lunsj kom kontrabeskjed fra resepsjonen: "Du kan ta båt til Longyearbyen; - det er plass ledig til deg! Avreise om et kvarter!"

Her var det bare å løpe hjem for å hente tannkosten. Litt etter klatret jeg om bord i Fram. Turen til Longyearbyen tok 13 timer (!). Men med Stig Henningsen som vertskap, var det ingen fare. Her ble både mat, litt vin og ei køye til å slumre i når sjøsyka kom sigende. Klokka tre om natta kom vi fram til Longyearbyen og jeg kunne innkvartere meg på Basecamp. For øvrig Longyearbyens stiligste overnattingsplass i "fangsthyttestil" og med rare ting på veggene.



Flyet fra Longyearbyen til fastlandet går vanligvis en gang i døgnet, så det ble kjærkommen tid til å treffe kjente i Longyearbyen på formiddagen. Jeg gikk glipp av navnefesten til Falk, men det var god trøst å treffe Karine og Kai med nurket noen dager på etterskudd! Så var det fly til Tromsø, videre til Oslo, avskjed med Svalbardfolk, møte med Roger Hage og nevø Andreas på Gardermoen - og hjem til mor. 35 timer etter avreise, kunne vi endelig trampe inn døra på Lyngrabben. Puh... En Amerikareise er vel ingenting!






Fem dager hjemme er selvsagt alt for kort. Men det er utrolig hvor mye man får tid til dersom man sover lite og farter mye! Nevøer, venner, lille Mie, hagearbeid hos mor, bytur, tannlege og frisør. Fredag startet jakta og jeg fikk skutt en hjort første morgen. Ikke så veldig imponerende for bror som måtte rydde slaktelokalet og ble forsinka på jobb. Men dog. For meg som ikke jobbet, ble det tid til en daglig runde på Skarven med Ingunn. Når tidsklemma skviser oss, er det flott med trimvenner som lett er med på en times løpe- og skravletur til fjells. Tusen takk til Kongssæterens dronning! Innimellom alt hjalp nevøene mine til meg dekkskifte og tapteriving. Dessverre måtte malejobben vente til neste hjemreise idet muggroser kom fram fra glemselen under det flotte åttitallstapetet. Det blir nok å finne på neste gang også!





Five days @ Home!

It is far from Svalbard to "home"! This time it took me 35 hours (!) from Ny-Ålesund to Tingvoll (on the west coast of Norway, close to Kristiansund). The planes from Ny-Ålesund were cancelled due fog, so I went with boat to Longyearbyen. Instead of 24 minutes by plane; it took us 13 hours by boat!

Five days at home went far too fast. But it was nice to spend time with my nephews, help my mother, meet some friends, see the dentist, go to the haridresser etc. I even got time for deer hunting deer, and a daily one hour run up the mountain. Nice to run in shorts - and with no gun!












Ingen kommentarer: