torsdag 9. september 2010

Maledugnad og fjelltur

English version follows


Høttmaling og fjelltur!


Endelig! Dagen derpå havnefest, praia jeg en båt og gode makkere. Dermed var det avgårde Kåre til Stenehytta for å "mala høtt"! Hytta har voldt meg fire år med dårlig samvittighet for latmannsverk. Siri (Vaule) og jeg mala hytta mens den sto på Havnelageret, - før den ble kjørt ut til sitt hvile på sørsiden av Brøggerhalvøya. Dessverre trodde vi jentene at vi skulle male to strøk. Og første strøk ble gjort i "hyrten og styrten" for å si det slik. Det manglet ikke på helligdager på veggene der! Men plutselig var hytta kjørt av gårde på megasleden, og vi fikk aldri tatt vårt strøk nummer to. Dette har jo irritert meg hver gang jeg har gjestet denne fagre plett. Og Mr Lidtveit har sørger for å minne meg på mitt latmannsverk ved høve. Derfor var det inderlig godt å få dette gjort!


I det vi ankret opp på stranden og røsket malingspannene opp bakken til hytta, kom Kjell og Imiaq "lande"veien" på sykkel. Litt etter kom båt nummer to susende med flere dugnadsvillige aktører. Det ble derfor en effektiv dag med tid til både maling, grilling og bordsnekring a la to gode naboer. Minn melodien! "Du du dudderudurudu du du". Å huttemegutu, men bordet ble faktisk knallbra!


Mens de andre kravlet i båtene utpå ettermiddag, labbet Tundra og jeg over de syv fjell. Opp Åmdalen gikk det i firsprang så pelsdyret hang heseblesende bak "mor" opp lia. Vel oppe på ryggen til Skarsfjellet fikk begge opp dampen. Herlig utsikt! Og snart var det bare å skli bratte grusbakkene ned til Brøggerbreen og jogge hje. En fantastisk tur i fantastisk vær. Og endelig kan jeg dra til Stenehytta med fred i sinn!



Hut painting!


The day after the harbour party I managed to get a group going to Stenehytta. Kjell and Imiaq started by bike the day before, while the rest of us took the simple route. Two boats anchored up outside the Southern shore of Stenehytta. Soon after the hut was freshly painted and we could relax with a barbeque in the sun while Knut and Tom Erik made a table! In the afternoon the boat people hurried back for tacos in Ny-Ålesund. I decided to take Tundra along and walk back via Åmdalen and Skarsfjellet. A beautiful mountain crossing with great views... And I got tacos as well..! ;-)



































Ingen kommentarer: