English version follows
Flyankomster er ikke bare lett når man bor i nord. I alle fall ikke når temperaturene svinger mellom minus 18 og pluss 5 på ett døgn! Snegle post” får en ny mening når man må vente mer en ei uke på fly. Mildvær i Longyear førte til flere dager med kansellerte fly. Vannboren rullebane nytter lite for store fly! I Ny-Ålesund har vi optimistisk stått opp tidlig hver dag for å brøyte og klargjøre banen for fly. Gang på gang ble vi skuffet. Enkelte planla tur til Tromsø for tredje helg på rad – uten hell. Ikke rart man mister motet! Etter 47,5 timers arbeid på banen fikk vi endelig avviklet to fly på lørdag. Samtidig var
fredagens åpne elver erstattet med islagt sørpe. Global oppvarming er noe vi har lite til overs for. Nå vil vi ha fly, post, kulde, scooterføre og normal vinter!
Flyankomster er ikke bare lett når man bor i nord. I alle fall ikke når temperaturene svinger mellom minus 18 og pluss 5 på ett døgn! Snegle post” får en ny mening når man må vente mer en ei uke på fly. Mildvær i Longyear førte til flere dager med kansellerte fly. Vannboren rullebane nytter lite for store fly! I Ny-Ålesund har vi optimistisk stått opp tidlig hver dag for å brøyte og klargjøre banen for fly. Gang på gang ble vi skuffet. Enkelte planla tur til Tromsø for tredje helg på rad – uten hell. Ikke rart man mister motet! Etter 47,5 timers arbeid på banen fikk vi endelig avviklet to fly på lørdag. Samtidig var
Snail mail
Rain and five degrees one day – and minus 18 degrees the other day gives problems for the planes. In Longyear rain kept pouring down and flooded the runway for many days. In Ny-Ålesund we got up early every morning to clear the runway for snow and prepare for landing.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar