mandag 11. mai 2009

En solskinnsdag -11. mai

English version follows…


Mange dager bare passerer. Andre dager blir noe man husker og ser tilbake på med et stort smil! For meg ble lørdag 9. Mai en smilets dag. Jeg våknet i sekstiden av at hundene varslet bjørn. To bamser var ute på isen, og jeg trodde først det var binna og ungen som var tilbake. Men hva drev de med? Ved nærmere kikkertsyn så jeg at det var ei lita binne og en stor hann på elskovsferie! Med stuevinduet som orkesterplass, rigget jeg kamera i en fei. Det var langt hold, men dog. En artig opplevelse!! Når de to var ferdige med sitt, tuslet de videre ut på isen. Et par timer senere var de to tilbake, nå et steinkast unna hytta. Parringstiden er en av de få perioder hann- og hunnbjørnen faktisk kamperer i lag for en kort periode. Resten av året er de bitre fiender, og isbjørnunger er særlig utsatt for arge hannbamser. Venner eller ei, var de ikke innstilt på hundeglam og leven. Snart lusket de videre. Binna og ungen kom forbi like etter, men forhåpentligvis var hannen opptatt av andre ting enn å ta avkom av egen art. Kanskje de er snillere i parringstiden? Jeg tenkte bamsens ”hall” kunne gi meg hell. Dermed satte jeg i gang med mekking av aggregat i solsteika. Det ene jukset, det andre sto. Nå ville jeg bytte om forgasserne for å få ett som gikk godt! Det ble fort steiking fra annet enn sola. Jeg forbannet meg selv da jeg plutselig sto med to aggregat uten tegn til liv! Ett med slark er tross alt bedre enn ingen! Uten aggregat, ingen PC-bruk, og heller ikke sjanse til å fryse ned mat hvis mildværet trår til igjen. Takk og lov hadde jeg hellet med meg. Etter gjentatt finjustering på fjører i forgasserne, gikk både Honda1 og Honda2 som klokker! Og hellet ville ingen ende ta. I strålende solskinn tok jeg turen til Lille Krypinn og Gråhuken for å kappe ved. Scooteren og motorsag funket fint som få. Vel hjemme igjen tok jeg fatt på neste oppgave; nedlasting av film! Uten tilgang på internett, er det mangt som ikke virker. Nedlasting og registrering av program er en slik ting. Men med Knut som god medhjelper, gikk også dette i boks. Endelig kunne jeg se opptak helt tilbake til sommermånedene i Ny-Ålesund. Jeg hadde vel sittet ved PC’en ennå om det ikke var for at Anne ringte midt i filmvisningen. Sammen med Endre, Helge og Trygve, var hun på feltarbeid og plutselig fri for aggregat. Kunne de lade hos meg?? Så klart! Jeg har jo to! Gledestrålende utvekslet vi de siste oppdateringer på is og føre. Halv tolv om kvelden satte de seg på scooterne og Linda tok til med støvsuging og rydding. Klokka seks neste morgen ulte hundene og varslet folk! To timer etter benket fem glade sjeler seg rundt et ”frokostbord” med reinsdyrskav, ertesuppe og en aldri så liten skvett champagne. Et døgn som dette fortjente absolutt en skål før det gikk inn i historien - mange timer på etterskudd…

A sunny day in paradise
Some days just pass. Other days become history! I will remember Saturday 9th of May with a big smile ;-). The dogs woke me up and I could see two polar bears on the ice. I thought it was the female with the cub coming back. But what were they doing? In the binoculars I could see the most amazing thing. A small female and a huge male were mating just outside my front window! It was quite far out on the ice, but still close enough for a few bad quality snapshots. After finishing their business, they both went towards the west. But two hours later they were back, curious about the station. Seemingly the noise from the dogs was too much for the lovers, so they soon kept going. Female and male polar bears never spend time together except during this short time of flirting. During the rest of the year they are more like enemies, and the old male can even kill youngsters! The female with the cub came along some minutes later, but hopefully the old guy was minding his own business... After the special start of the day, I decided to fix the generators. One of two was working, but not very well. After one hour of work, none of them was working! I was not happy at all… But after some adjusting on the carburetors BOTH of them were working! I was more than happy. And with my overflow of luck, I took the old scooter and went straight to Lille Krypinn. Some hours after, I had finished chopping wood at both Lille Krypinn and Gråhuken. Scooter and chainsaw, - everything was running smoothly this day. When I got back to Mushamna, I even managed to download videos from my film camera. Downloading programs is hard when you do not have any internet connection. But with a little help from Knut, it all worked out. It was the first time downloading since autumn and I could have been stuck on the computer for many days watching old clips. But at 11 o’clock in the evening Anne called me. She was at field work with Endre, Helge and Trygve at the other side of the fiord. But their generator was broken, so now they wanted to come and visit + recharge all their equipment. I was happy as hell. Good friends visiting AND my generators were working! This was more than I could hope for, and I prayed that the ice and snow would make it possible… Anyway, I rushed around, cleaned up the whole cabin, prepared beds and kept me fingers crossed. And YES! At seven o’clock in the morning three scooters with four people arrived in Mushamna. Both the dogs and I greeted them with frantic happiness. One hour later, five people could sit down and enjoy a champagne breakfast with Rudolf stew. A day like this certainly deserved to end with a big toast!

1 kommentar:

Carol Ann sa...

Fantastic! Åshild sent me a link to your blog and I love it. Wish I was with you there. I am from the North in Canada but not THAT far north. Would sure love to share the experiences you have. Hilsen